A használt fűnyíró traktor kiválasztásának szempontjai
A fűnyíró traktort három nagy egységre oszthatjuk: motor, meghajtás és vágószerkezet. Ha a háromból kettő teljes felújításra, esetleg cserére szorul, akkor nem érdemes foglalkozni a készülék javításával. Használt fűnyíró traktor vásárlásakor ezt hatványozottan tartsuk szem előtt! Nehogy a végén drágábban jöjjünk ki, mintha egy új készülék mellett döntöttünk volna. Cégünk több, mint 30 éve foglalkozik traktorok értékesítésével és szervizelésével, így sok mindennel találkoztunk már. Ezzel a hiánypótló írással azokat szeretnénk segíteni, akik nem feltétlenül új készülékben gondolkoznak. Nézzük mik azok a szempontok, amik megkönnyítik a döntést.
A márka
Gombamód megszaporodtak a használt fűnyíró traktor hirdetések a interneten. Jófogás, Vatera, Facebook marketplace, Agroinform. Csak néhány weboldal, ahol körbenézve rengeteg ajánlattal találkozhat a nagyérdemű. A mi tapasztalatunk, hogy az autókhoz hasonlóan, itt is nagyon sok külföldről behozott készüléket árulnak.
Ami a nagyobb baj, hogy sokszor olyan márka termékeit hozzák be, amiről a hazai kereskedők még csak nem is hallottak. Nincs itthon márkaképviselete, nem lehet hozzá alkatrészt keresni, nincs hozzáférésünk robbantott ábrákhoz. A szervizeléséről meg nem is beszélve.
Esettanulmány
Játszunk egy kicsit gondolatban és nézzünk egy meg példát. Az esetet az elme szülte, a valóságban nem létezik se a márka sem pedig a felhasználó. Nevezzük az emberünket Patriknak. Patrik vett egy Angliában leselejtezett, megkímélt állapotban lévő Evermow típusú fűnyíró traktort. Az első fűnyírás során kiderült, hogy kell hozzá néhány alkatrész. Rákeres az interneten, a hazai weboldalakon nem talál semmit. A biztonság kedvéért azért felhív néhány szimpatikus és/vagy közeli kereskedőt, hátha sikerül beszereznie az alkatrészeket. Nem jár sikerrel.
Patrik lelkesedéssel, némi műszaki és angol tudással felvértezve nekiáll és, maga keresi ki a robbantott ábrát a világhálón. Nem lehetetlen küldetés. Jó eséllyel és kisebb-nagyobb időbefektetéssel belefut egy alkatrész listába valamelyik szakmai oldalon. Ha megvan a cikkszám, akkor Patriknak már nyert ügye van, az alkatrészt megrendeli az Amazonról, Aliexpresszről esetleg más külföldi oldalról. Itt azonban fennáll a kockázata, hogy nem jó alkatrészt küldtek, vagy esetleg Patrik hibázott és elnézett valamit. Nem kell sok, elég egy félrenézett típusszám vagy gyártási év. Sokszor egy betű csak a különbség és már rossz pótrész érkezik meg.
Még mi is követünk el hibákat, pedig két tapasztalt kollégám foglalkozik alkatrész értékesítéssel 10+ év szakmai tapasztalattal a háta mögött. A különbség az, hogy nálunk, ahogy a legtöbb magyar kereskedőnél is, ki lehet cserélni az alkatrészt. Külföldi rendelést azonban már nagyon nehéz és költséges visszajuttatni.
A gép kora
A legtöbb készüléken az ülés előtt, vagy alatt megtalálható az adattáblája egy fém lap vagy egy matrica formájában. Ezt érdemes megnézni, vagy ha messze van a használt fűnyíró traktor, akkor egy fényképet kérni róla. Ezen többnyire fel van tűntetve a készülék pontos típusa és gyártási éve.
Mi is emlékszünk még arra a jogszabályra, mely kötelezte a gyártókat az alkatrész biztosítására a gyártástól számított 8 évig. Ezt a jogszabályt azonban számunkra is megdöbbentő, de már több, mint 20 éve megszűntették. A stabil háttérrel rendelkező márkák (pl. Oleo-Mac, MTD, Husqvarna, Cub Cadet, Honda) hosszú évekig stabil pótrész ellátást biztosítanak. A tapasztalatunk azonban az, hogy 10-15 éves gépeknél már nem feltétlenül lehet hozzá minden alkatrészt beszerezni. Érdemes tehát minél fiatalabb készülék mellett dönteni.
A használt fűnyíró traktor átvizsgálása
Ha találtunk egy olyan szimpatikus készüléket, aminek megfelelő a márkája és a kora, akkor érdemes személyesen is vetni rá egy pillantást. Czérna Bálint szervizes kollégám 10 év ausztriai Husqvarna szakszervizben szerzett szakmai tapsztalattal a következő tippeket adta:
Karosszéria, vágóasztal átvizsgálása
Sétáljuk körbe a traktort és alaposan figyeljük meg, találunk-e vetemedésre, görbülésre utaló jeleket. Esetleg rozsdásodást, átlyukadást. Mivel egy munkaeszközről beszélünk, ezért apróbb sérülések szinte biztosan lesznek a készüléken. Ha a vágóasztal nagyon rossz állapotban van, érdemes utánanézni mennyibe kerülne a cseréje (a mostani árak 100-600 eFt között mozognak).
Kormányzás
Mozgassuk meg a kormányt, figyeljük meg mekkora a holtjátéka. Ha túl nagy, az kopást jelezhet. A kerékösszetartásra szintén érdemes vetni egy pillantást. Nincs-e túlságosan eltávolodva egymástól a két kerék. Az új traktoroknál sem teljesen párhuzamos a két kerék,de ott relative kicsi az eltérés.
Motor
Vessünk egy pillantást a motorra! Húzzuk ki a nivópálcát és nézzük meg milyen olaj van a tankban. Ha nagyon sötét, esetleg fekete színű az régi olajcserére utal. A légszűrőre szintén érdemes ránézni, mennyire koszos. A motor legnagyobb ellensége a megfelelő karbantartás hiánya.
Érdemes belenézni, beleszagolni az üzemanyagtankba is. Tapasztalatunk szerint a mai üzemanyagok 2-3 hónap után egyszerűen megromlanak. Elvesztik az oktánszámot, kocsonyásodnak. A több hónapig bent hagyott benzin szétmarhatja a műanyag alkatrészeket (pl. benzincsövet), eldugíthatja a karburátort. Az üzemanyag problémájára megoldást kínál az akilált benzint tartalmazó legtöbb Husqvarna szakkereskedésben beszerezhető Aspen motorbenzin.
Meghajtás
A fűnyíró traktor meghajtásának legegyszerűbb vizsgálata a próbajáratás. Indítsuk be a készüléket. Itt egyből figyelhetünk a motorra is, nem-e hallunk valami szokatlant. Ha mindent rendben találtunk, induljunk el. Figyeljünk itt is a hangokra: nincs-e süvítő csapágy hang? A meghajtás egyenletesen működik, nem rángat? Nem gyorsul vagy lassul az akaratunk ellenére?
Hidrosztatikus hajtással szerelt használt fűnyíró traktort lehetőség szerint próbáljuk ki dombos környezetben is. A megnövekedett terhelés jó visszajelzést ad a meghajtás állapotáról. Többször találkoztunk olyan traktorral, ami vizszintes területen kíválóan végezte a munkáját, az emelkedőkkel viszont már nem bírt el.
Új fűnyíró traktorainkat itt tudja megnézni.