
Használt kapálógép kiválasztása I.rész
Cégünk fennállása óta a tél végi/ kora tavaszi kerti szezont a kapálógépek nyitják meg. A háztáji kertészkedés átalakulásával ugyan csökken az igény a kapálógépekre, de még így is sokan döntenek a készülék mellett a sokrétű felhasználhatósága miatt. Legyen szó kapálásról, gyomtalanításról, hótolásról, szállításról vagy akár fűnyírásról, a kapálógép sokoldalú és megbízható társ a kertben és a ház körül. Nem mindenki engedi, illetve engedheti meg magának az új készülék megvásárlását, ezért összeszedtük a legfontosabb szempontokat, melyek segítenek a megfelelő kapálógép kiválasztásában. A használt kapálógép kiválasztásának szempontjait Molnár Csabával szedtük össze, aki több évtizedes tapasztalattal javít és értékesít használt kerti gépeket.
Használt kapálógép márkája
A használt fűnyíró traktor vásárlásához hasonlóan a kapálógép esetén is fontos a szerviz és alkatrészellátás, amire a gyártó a garancia. Ugyan a rotakapa esetében lényegesen kevesebb a külföldről behozott készülék, amihez a magyar piacon elérhetetlen az alkatrész, de azért érdemes utánanézni a vásárlás előtt a márka háttértámogatásának. Lehet kapni a közeli kertigép boltban vagy a szerelőnél alkatrészt hozzá? Esetleg a kedvenc webshopunkban? Bár utóbbi esetben az alkatrészek cseréje bonyolultabb és költségesebb. Ne feledkezzünk meg róla, online vásárlás esetén jogilag 14 nap elállási jogunk van, azaz ennyi idő áll rendelkezésünkre, hogy sérülésmentesen visszajuttassuk a boltba a nem kívánt terméket. A visszaküldés költsége azonban a fogyasztót terheli. Cég nem minősül fogyasztónak, tehát ha ÁFA-s számlát kérünk, akkor lemondunk az elállási jogunkról.
Kétütemű vagy négyütemű? A kapálógép szíve, a motor
Ha kizárjuk az elektromos és akkumulátoros készülékeket, alapvetően kétféle motorral találkozhatunk: kétütemű, illetve négyütemű túlnyomó többségben benzinüzemű készülékekkel. A környezetvédelmi előírások és szabályozások miatt kétütemű készülékeket ma már maximum csak konyhakerti felhasználásra gyártanak.
Molnár Csaba felidézett néhány régi nagy nevet, amikkel még most is találkozhatunk az ismert használtcikk értékesítő oldalakon. Ilyen például a régi Terra, Robi 55 (Babetta motor) vagy 52, Gudbrod, nagy Ducati, azaz MPM10, a kis Ducati, más néven az MPM2.
Bármennyire is jó gépek, sajnos eljárt felettük az idő. Ha a tulajdonunkban van egy ilyen működőképes készülék, azt nagyon becsüljük meg! Sajnos a tapasztalat az, hogy gyári alkatrészt már évek óta nem kapni hozzájuk. Az utángyártott pedig sokszor rossz minőségű. Csaba tapasztalata szerint gyakori a berántó probléma. Ha pedig a gyújtás is tönkremegy az a magas alkatrész ár és kockázatos javítás miatt a készülék életének a végét jelentheti.
Négyütemű készülékek
Legnagyobb nevek a piacon a 20. százaz eleje óta jelen lévő és azóta is töretlen népszerűségnek örvendő Briggs&Stratton motor, ezen belül is kiemelt modellek a Quantum motorok. Örök kedvenc még a kicsit magasabb árfekvésű, de kimagasló minőségű Honda motorok. Újabb nevek, de egyre sűrűbben találkozhatunk a Rato, Zongshen, vagy Loncin motorokkal is. Ugyan ezeket (is) a Távol-Keleten gyártják, de ár-érték arányban megfelelő a minőségük. A Zongshen motor modelljei kísértetiesen hasonlítanak a Kawasaki vagy a Honda motorokhoz.
A fent említett függőleges kihajtású motorok mellett a vízszintes kihajtású motorokról is érdemes szót ejteni. Rendkívül tartós, jó konstrukciók a zömében fém és vas alkatrészekből összeállított Emak motorok. Ez a motor az Oleo-Mac kapálógépeken van, nem össztévesztendők az O-Mac készülékekkel! A Rato, Bertolini és Ruris gyártmányok szintén növekvő teret hódítanak a piacon. Mivel ezek a motorok láncos/ékszíjas meghajtású kapálógépeken vannak, ezért ezeknek az ára magasabb. Gyakori hiba ezeknél a motoroknál, hogy berántást követően durran egyet a motor és nem indul be. Ezt a problémát egy szimpla gyertyacserével orvosolhatjuk.
A folytatásról itt olvashat.