
Használt kapálógép kiválasztása II. rész
Ez a cikk a korábbi blogbejegyzésünk folytatása. A használt kapálógép kiválasztása során talán legfontosabb, hogy körbejárjuk a kiválasztott márka háttértámogatását. Sokszor keresik fel alkatrészes kollégáinkat, hogy keresnek nagyáruházi, külföldről behozott, esetleg évtizedek óta kifutott típusokhoz alkatrészeket. Sok esetben nehézkes, vagy lehetetlen 1-1 pótrész beszerzése. A használt termék megvásárlása egyébként is kockázattal jár, zárjuk ki a lehető legtöbb hibalehetőséget! Mostani bejegyzésünkben Molnár Csaba segítségével végignézzük, mik a használt kapálógép kiválasztásának legfontosabb szempontjai.
Meghajtás
Meghajtás szempontjából megkülönböztetünk csigatengelyes, illetve láncos/ékszíjas meghajtást. Az előttebbi egy olcsóbb, egyszerűbb megoldás. Itt a kuplung viszi át a meghajtást a csigatengelyen keresztül. Ilyenek a Szevafém, Marci, Robix, Szentkirály, Tomy, vagy Terra kapálógépek. Jellemzően függőleges kihajtású főtengellyel vannak szerelve.
![]() |
![]() |
Csigatengelyes meghajtású Agrimotor B&S 675 kapálógép | Láncos/ékszíjas hajtású Oleo-Mac M H198 RKS kapálógép |
Ha ránézünk a kapálógépre és az vízszintes kihajtású, tehát álló motorral van felszerelve, az jellemzően láncos/ékszíjas meghajtást is jelent. Ezek előnye a tartósság. Általában egy vagy akár két előremeneti és hátrameneti sebességgel is használhatóak. Ezzel szemben a csigatengelyes meghajtás csak egy sebességre képes. Hátrányuk a viszonylag magas áruk. Ilyen készülékek például az Oleo-Mac, Husqvarna, Honda, Rato és Ruris készülékek.
Mire használjuk?
Jellemzően kétfajta célból szoktak kapálógép beruházásán gondolkodni: szállítás, illetve kapálás. Ha szállítóeszközként, utánfutóval szeretnénk használni a rotakapát, akkor jó választás lehet a például a masszív hajtóművel ellátott Szentkirályi KF 04 típusú készülék.
Ezzel szemben a kapálás nagyobb igénybevételt és gyorsabb fordulatot igényel a készüléktől. A kétütemű kapálógépek magas fordulaton pörögnek, ezért rendkívül hatékonyak a kapálásban. Porhanyós, puha földet hagynak maga után.
A láncos/ékszíjas meghajtású készülékek mindkét használatot lehetővé teszik.
Hogyan válasszunk?
A kapálógépnek három fő része van: a motor, a hajtómű, illetve a kapatagok. Érdemes mindhármat a lehetőségeinkhez és szaktudásunkhoz mérten átvizsgálni. A fő részek meghibásodása magas plusz költséggel járhat, ezért vegyük a fáradságot és személyesen nézzük meg a hirdetésben szereplő kapálógépet! A használt gép vásárlása mindig kockázattal jár. Csökkentsük le a hibalehetőséget, amennyire csak lehet és tüzetesen vizsgáljuk át. Ha nem vagyunk magunkban biztosak, kérjük a szerelő segítségét. A teljesség igénye nélkül a következő szempontokra mindenképp érdemes figyelnünk:
- Gép állapota: laikus szemmel nézve is meg tudjuk állapítani, hogy mennyire van újszerű, vagy épp elhasználódott állapotban a készülék. Van-e rajta törés, nagyobb sérülés. Olaj ne legyen alatta.
- Kapatagok állapota: nézzük meg, milyenek a kapatagok. Gyakori problémára a túlzásba vitt élezés. Ilyenkor a kapatagokon nagy mértékű kopás látható. A kapatagoknál lévő olajos sár a szimering hibájára utal.
- Motor: érdemes belenézni az olajtankba. Az olaj teljes hiánya, vagy az új, tiszta olaj is okot adhat az aggodalomra. Ha ezekben az esetekben a kérésünkre nem tudja a tulajdonos elindítani a kapálógépet, van rá esély sajnos, hogy olaj nélkül volt használva a motor és besült. Az elkoszolódott olaj és koszos légszűrő a karbantartás hiányára utal, ami, ha nem is jelenti a motor halálos ítéletét, de mindenképp rövidít az élettartalmán. Ha beindul a motor, figyeljük meg az alapjáratot. Amennyiben ingadozó, nem egyenletes, az jelenthet egy egyszerű dugulást is, ami az üzemanyag rendszer kitisztításával szervizben orvosolható.
- Hajtás: a motor berántását követően, kérjük meg a tulajdonost, hogy indítsa el a kapatagokat is. Ha a kuplung kiengedését követően csattanást hallunk, akkor valószínűleg a bordás tengely ki van kopva. Ezt a hibát jelentheti még, ha fáziskésés van a kuplung kiengedése és a kapatagok elindulása között. Ha jellegzetes "morgó" hangot hallunk, az alsó csapágyak meghibásodására utal.
![]() |
![]() |
Kopott kuplung | Kopott bordás tengely |